суббота, 3 февраля 2018 г.

Судьбы наших земляков: Петрова Ольга Николаевна

Петрова (Тозик) Ольга Николаевна, 02.01.1944 г.р., бывший малолетний узник Озаричского концлагеря, живёт с 1980 года в д. Дуброва.
“Мне тогда было 2 месяца от  роду. Всё, что знаю, со слов моей матери. Она много раз так подробно рассказывала, что я будто сама всё это видела. Такое разве забудешь?”
Рассказ Тозик Прасковьи Иосифовны, 1922 г.р. жыхаркі вёскі Казанск, Калінкавічскага раёна, мацяры Вольгі Пятровай.

Тозік П.І.

Сперша ледзь у Няметчыну не трапіла. Выратавала  мяне малое дзіця на руках. Немяц  цягнуў мяне да тых аднавяскоўцаў, якіх атабралі, каб везці ў Германію. Нямецкі ахвіцер адразу не паверыў, што дзіця мае. Дык я выняла грудзі, ды стала даваць дачцэ. Ёй было ўсяго два месяцы, як сагналі нас ў лагер за Азарычы. Багата з нашага сяла там было: суседзі, родзічы, жанкі, старыя, дзеці.  Нас выратаваў дзед Ян, Камыш яго прозвішча, з радні нам яшчэ быў.   Ён вады знаходзіў недзе ў пельцы, буракі капаў на полі.. .Як аслабанілі, я не пайшла праз каранцін той. Дачка, Волька не плакала ўжо. У ношку закруціла яе і пайшла праз лес да сяла. Дзед папярэдзіў, каб ішла па слядох, бо міны вакол. Сустрэла ў лесе вайскоўца на кані, папрасілася, каб пусціў. Кажу: “Не вытрымае дзіця той каранцін, дадому іду”. Ён кажа: “Ну, тогда так, ты мяне не видела, а я - тебя”.
Далей машына ваенная спынілася. Мяне - ў кабіну, а ношку маю салдат на кузаў хацеў закінуць. Я войкнула: “Там – дзіця!”. Ён замёр, потым паціху так, нібы не верачы, палажыў на зямлю.
У Казанску, у нашай хаце госпіталь быў. Дохтар агледзяў малечу: “Тифа нет, сильное истощение”. Там і выхадзілі яе. Я пры тым госпіталі дапамагала.
Быў такі выпадак. Памерла цётка- родзічка наша, дык мяне і на пахаванне не адпусцілі, пабаяліся, што кіну дзіця. Выпадкі такія былі. Людзі ад голаду і галечы з розуму сходзілі..
Запісана і апрацавана Бусел Людмілай 2000 г.

Тозік В.М.

Петрова О.Н.

Автор блога Людміла Бусел, 03.02.2018 г.

Комментариев нет:

Отправить комментарий