среда, 15 декабря 2021 г.

После войны: 80-летию начала Великой Отечественной войны

 

«После войны» проект Светлогорской районной сети библиотек к 80-летию начала Великой Отечественной войны. Рассказывает жительница аг. Дуброва Сахбиева Ольга Ивановна, 1940 г. р.  Расспрашивает библиотекарь Бусел Л.Ф.



Жылі пасля вайны цяжка і бедна. Хадзілі ў лапцях, адзёжы ніякай не было. Памятаю, маці пашыла мне з адзеяла світу. А я на горцы каталася, яе парвала. Дык і цяпер памятаю, якое гора ў мяне было. Маці: “Не плач, пашыем другую”. Мала што помню, а вось як заходзілася ад слёз, памятаю…

Да 60-га году жылі мы ў хатцы, складзенай з бліндажоў. Акенца ў ёй было з чатырох шыбак, закітавана. Мяне маці замукала, сама на работу ішла ў калгас. Я думаю: “Выйму адно шкельца, вылязу, пайду пагуляю, тады назад застаўлю, маці і не даведаецца”. Выняла, а яно вазьмі ды і плясь… пабілася. Дык вось і цяпер памятаю, як маці мяне біла. Як б’е, так я разумею, што за дзела, што трэба мяне наказаць. Цяпер паспрабуй дакажы дзіцяці, што яно вінавата… Шкла не было тады дзе ўзяць, а я такую шкоду нарабіла…

https://youtu.be/qndko0LtkQE пабитая шыбка переходим по ссылке

Насупраць нас Сушковыя жылі. Дык падойдуць дзеўкі пад вакно. Я замуканая ў хаце сяджу, маці ў калгасе. Мне сумна, дык прашу, каб яны пагулялі каля мяне. А яны: “Папей, дык пастаім”. Я спявала, каб яны не уходзілі. Здаецца, ўвесь дзень спявала бы.  Такі вось дзіцячы садок і канцэрт па заяўкам.

Не было на чым пахаць. У плуг упрагаліся па сем чалавек – тры  па двох і адзін за плугам. Па дзесяць сотак аралі за дзень, шасцём трэба было ўз'араць,.  Па чарзе, адной адаруць, потым другой, трэццяй.. Так трыма наваратамі…

https://youtu.be/T9TpkVbmZKM пахали на сабе видео

Кок-сагыз памятаю, садзілі яго ў нізкіх месцах. Поле на Возяры за Марцінаўкаю. Даводзілі план кожнаму, усім давалі дзялянку. Маня Хведарава (Сушкова М.Ф.) звеньявая была. Маці просіць: “Надзяры, доня, хоць чыгунчык”. Такія доўгія ніці. Іх здавалі на склад. З как-сагызу рабілі шыны на заводзе. Тады спявалі прыпеўку: “Спасіба Сталіну – грузіну, што абуў нас у разіну”.

https://youtu.be/uxAASeMedxk кок-сагыз на болоте

Памятаю машыну на дровах. Бочка такая ззаду ад кабіны, у яе падкідаліся дровы. Валодзя Максімаў (Бусел Ул. ) дровы падкідываў, а Міцюк з Зарэчча (Марусі Міцюковай бацька) (Друзік Дз.  ) за рулём.

https://youtu.be/2Fl8FgBapeg  машина на дровах, переход по ссылке на видео

Машын не было, трактароў не было. Як людзі гаравалі. Ой-ёй.. А цяпер, што людзям трэба? Сварацца, б’юцца, няма ладу…Чаго ім не хапае? Вірус гэты, лаза ды балота..

Цяжка жылі, але ўсё адно весялей. Выйдзеш - у Зарэччы пяюць, у Марцінаўцы пяюць, у Прытыцы пяюць. У Дуброве на нашым канцы Насця Масціцкая (Бусел А.І.) пець была масцярыца, яна запявала, гурт падхопліваў…

 https://youtu.be/B__muIhrLgY жылось цяжка, але вяселей, по ссылке видеофрагмент

Эпізод. Жыў у Дуброве дзед Максімка. Прывычка ў яго была “знанць” паўтараць пасля кожнага слова. Аднойчы сабраўся ў Парычы на базар яечкі везці. Рана ўстаў, узяў карзіну з яйцамі, каб паставіць на воз, ды ў цемры за нешта зачапіўся і ўпаў. “Знанць, яешня на сто жаўткоў”…

Сталі ўжэ добра жыць. Дзед ператрасуе ў хаце трапкі, адзежу, латки. “Што ты робіш?”. “Знанць, равізію”.

2021 год, в рамках проекта «После войны», видео-фрагменты смотреть на Ютубе.

кстати, рассказ Ольги Ивановны 28 минут записан и размещён на ютуб-канале

https://youtu.be/pxjLGHWsc2k судьбы наших земляков, Сахбиева (Щербин) Ольга Ивановна, 1940 года, 25.03. отец Щербин Иван Никитович - председатель колхоза, партизан, коммунист, днём крестами наметили мелом, кого жечь, гарнец - 3 литра, гарнец муки намолоць,  у красную субботу в 1942 м шла с ношкой дадому у Дуброву, померла маци у красную субботу 1990 г.  

гарнец - кружка, мера для зерна, муки, чуть более 3 литров. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий